skip link
דלג על התפריט

האם חייבים סודה קאוסטית כדי להכין סבונים?

כדי להכין סבון טבעי מוצק חייבים להשתמש בסודה קאוסטית, אם תשמעו על סבון ללא סודה קאוסטית הוא לא סבון שהוכן מחומרים טבעיים.
חשוב לזכור, בסוף תהליך ההבשלה והיבוש של הסבון אין יותר סודה קאוסטית בסבון – יש חומר חדש שנקרא סבון.

מה היא סודה קאוסטית?

סודה קאוסטית היא חומר בסיסי מאוד, מכינים איתה סבונים טבעיים מוצקים ומשתמשים בה גם בתעשיית המזון, הנייר, בעיבוד בדי כותנה ובתעשיית הניקיון.

סימונה הכימי הוא NaOH Sodium  Hydroxide,

הסודה היא סוג של מלח עם PH מאוד גבוה.

בטמפרטורת החדר, סודה קאוסטית היא חומר מוצק גבישי לבן ללא ריח הסופג לחות מהאוויר. כשהיא מומסת במים או מנוטרלת עם חומצה נוצרת ראקציה כימית שפולטת חום גבוה ובשימוש לא נכון או במגע שלה בעור היא יכולה לגרום לכוויות.

סודה קאוסטית (נתרן הידרוקסיד) וכלור מיוצרים יחד על ידי אלקטרוליזה, פירוק תרכובת יונית ליסודותיה בעזרת זרם חשמלי של נתרן כלוריד שהוא בעצם מלח שולחן רגיל.

למה צריך סודה קאוסטית?

הסבונים התעשייתיים שאתם מכירים כ אל-סבון, תחליב רחצה או קרם רחצה, אינם באמת סבון, אלא דטרגנטים שמפרקים שומנים, סבון טבעי אמיתי מיוצר משמנים בשילוב נוזל (בד”כ מים מזוקקים) וסודה קאוסטית.

מה תפקיד הסודה הקאוסטית בסבון?

כשמערבבים תרכובת סודה קאוסטית, נוזל ושמנים, הסודה הקאוסטית מפרקת את מולקולות חומצות השומן שבשמנים, מתקשרת אליהם ויוצרת תרכובת חדשה – סבון!

ניתן להבחין כשזה קורה בשלב הכנת הסבונים, ברגע המגע של השמנים עם תמיסת הסודה הקאוסטית הם מתחילים להיות אטומים וסמיכים. כשעיסת הסבון מגיעה לשלב הטרייס (או העקבות), זה הסימן לתגובה כימית טבעית מוצלחת. רוב הסודה קאוסטית נוצלה באותו רגע, אך לאחר יומיים היא הופכת כמעט כולה לסבון. לכן סבון טבעי, לאחר שלב היבוש, אינו מכיל סודה קאוסטית כאשר משתמשים בו.
הסודה הקאוסטית הזאת היא עכשיו סבון! סודה קאוסטית יכולה לגרום לכוויות כאשר עובדים איתה בצורה לא נכונה, לכן חשוב שתקראו טוב את  הוראות בטיחות בעבודה עם סודה קאוסטית בהכנת הסבונים.

מאמרים נוספים בקטגוריה

התכנית להכנת מוצרים טבעיים 

השאירי פרטים ליצירת קשר

רוצה כבר להתחיל להשתמש במוצרים טבעיים כל מה שצריך זה להשאיר פרטים, אני אצור איתך קשר בהקדם. 
הקורס להכנת מוצרים טבעיים
chevron-downarrow-up linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram